۱۳۸۶ شهریور ۹, جمعه

از استرالیا بیشتر بدانیم - 4

مطالب از پایگاه دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی اقتباس شده است...http://www.iranculture.org/
ملاحظات علمي
ساختار آموزشي
آموزش و پرورش استراليا مشابه سيستم آموزش و پرورش انگلستان است .نشرية Astralian Outlook جزوه اي را به نام School For Your Child Choosing منتشرمي كند كه به مهاجرين ايالت نيوساوت ولز ـ ويكتوريا و كوئينزلند اطلاعات فوق العاده مفيدي را دربارة انواع مدارس موجود در اين ايالت ها مي دهد . بر خلاف بسياري از كشورهاي نيمكرة شمالي ، سال تحصيلي استراليا از ماه ژانويه تا دسامبر است و چون زمان كريسمس در فصل تابستان واقع مي گردد ، بنابر اين تعطيلات تابستاني (7–6) هفته مدارس در اين زمان اتفاق مي افتد . در كشوراستراليا طول دوره آموزش پايه9سال بين رده هاي سني15-6سال مي باشد.اين درحاليست که در ايالت تاسمانيا اين مدت تا 16سالگي تداوم دارد.در اين كشور كودكان از سن5سالگي به تحصيل در دوره تحصيلي ابتدايي مبادرت مي نمايند. در استراليا مدارس به دو دسته دولتي و خصوصي تقسيم مي شوند و عموما ثبت نام كودكان در مدارس دولتي وخصوصي محل سكونت آنان,بدون هيچ مشكلي انجام ميگردد.به طوركل, اگرچه,سيستم آموزشي نسبتا ساده است. اما كيفيت آموزشي درسطوح مختلف بالا است.با توجه به قانون ايالتي/كشوري آموزش ابتدايي در مدارس دولتي و خصوصي استراليا 7–6سال طول مي كشد و آموزش دورة راهنمايي 5 يا 6سال است.درهر جاي استراليا زندگي كنيد,مدت زمان آموزش دورة ابتدايي و دبيرستاني مدارس استراليا 12سال است.به شكل اجتناب ناپذيري مدارس ابتدايي دولتي كشور مختلط هستند، درحاليكه بعضي از مدارس خصوصي در سطح ابتدايي, يا پسرانه هستند و يا دخترانه, سن ورود به مدارس ابتدايي در ايالات متفاوت متغير است. درکليه مدارس‌ استراليا آموزش‌ شامل‌ سه‌ مرحله‌ پيش دبستاني(Preschool) ، ابتدايي‌ (Primary) متوسطه (Secondary) مي‌ باشد. ط‌ول‌ دوره‌ كودكستان‌ معمولا يكسال‌ مي‌ باشد و براي‌ كودكان‌ از سن‌ پنج‌ سالگي‌ آغاز مي‌ گردد. در ايالتها و يا سرزمينهاي‌ مختلف‌ استراليا ط‌ول‌ دوران‌ ابتدايي‌ و متوسطه متفاوت‌ است‌ . ولي‌ بط‌ور كلي‌ دوران‌ ابتدايي‌ بط‌ول‌ شش‌ (سال‌ اول‌ تا ششم‌) و يا هفت‌ سال‌ (سال‌ اول‌ تا هفتم‌) مي‌ باشد و دانش‌ اموزان‌ بين‌ سنين‌ شش‌ تا يازده‌ سالگي‌ در مدارس‌ ابتدايي‌ پذيرفته‌ مي‌ شوند. دوران‌ دبيرستان‌ شش‌ سال‌ (سال‌ هفتن‌ تا دوازدهم‌) و يا پنج‌ سال‌ (سال‌ هشتم تا دوازدهم‌) به‌ ط‌ول‌ مي‌انجامد. در بعضي‌ از ايالتهاو يا سرزمينهاي‌ استراليا نظ‌ير سرزمين‌ پايتختي‌ استرالياو يا ايالت‌ تاسمانيا دوران‌ دبيرستان‌ چهار سال‌(سال‌ هفتم‌ تا دهم‌) مي‌باشد و دانش‌ اموزان‌ براي‌ ادامه‌ تحصيل‌ سال‌ يازدهم‌ و دوازدهم‌ را در كالج‌ مي‌ گذرانند.تحصيل‌ در استراليا تا سن‌ پانزده‌ سالگي‌ و يا تا تكميل‌ سال‌ دهم‌ اجباري‌ مي‌ باشد و مدارس‌ خصوصي‌ نقش‌ بزرگي‌ را در اموزش‌ دانش‌ اموزان‌ استراليايي‌ به‌ همراه‌ مدارس‌ دولتي‌ دارند. ط‌بق‌ امار رسمي‌ مدارس‌ غير دولتي‌ وابسته‌ به‌ كليساي‌ كاتوليك‌ حدود بيست‌ و يك‌ درصد و ديگر مدارس‌ خصوصي‌ حدود هفت‌ درصد از اموزش‌ دانش‌ اموزان‌ استراليايي‌ را بعهده‌ دارند. مدارس‌ مختلص‌ بوده‌ و تنها يك‌ سوم‌ ازمدارس‌ غيردولتي‌ بصورت‌ پسرانه‌ يا مدارس‌ دخترانه‌ مي‌ باشند.درصورت‌ اتمام‌ موفقيت‌ آميزسال‌ دوازدهم‌ متوسطه‌ و ياكالج‌،دانش‌ اموزان‌ گواهينامه‌ فارغ‌ التحصيلي‌ سال‌ دوازده‌ Certificate Year و ياگواهي‌ ورود به‌ آموزش‌ عالي‌(Tertialy Entrance Statement)را دريافت‌ مي‌ نمايند.
آموزش براي كودكان استراليايي تا پايان سال سوم چهارم دبيرستان يعني درسن 16– 15 سالگي اجباري است, اما گذراندن دو سال آخر دبيرستان اختياري است. در سالهاي اخيريه علت اينكه يافتن شغل براي افراد فاقد تحصيلات مشكل شده است گرايش براي گذارندن مدارج بالاتر علمي به ميزان زيادي افزايش يافته است و در حال حاضر از76درصد دانش آموزان دبيرستاني انتظار مي رود كه در دبيرستان به تحصيلات خود ادامه دهند وسالهاي 12و11دبيرستان را تمام كنند.معمولي ترين نوع مدرسه دورة دبيرستاني مدرسة جامع است كه رشته هاي متنوع تحصيلي را ارايه ميدهد.اغلب به منظور جذب سرمايه هاي دولت, مدارس برنامه هاي تخصصي را در رشته هاي موسيقي, تئاتر,هنر و ورزش برگزار مي كنند و به دانش آموزان با استعداد تمام ايالات كمك هزينه هايي اعطاء ميكنند.دانش آموزان دبيرستاني ازتسهيلات وشرايط مدرن و جديدبهره مي گيرند و به آنان رشته هاي مختلفي مثل بازرگاني, اقتصاد,فلزكاري, طرحهاي فني و... آموزش داده مي گردد.
دربيشتر رشته ها دانش آموزان سال اول بايد تمام واحدهاي موجود را عليرغم سليقه هاي شخصي انتخاب كنند تا به آنها در توسعه علايق وسيعتر يا شناسايي استعدادهاي ناشناخته كمك گردد.بدين ترتيبت صرفنظرازجنس,تمام دانش آموزان بايد دروس مربوط به آشپزي,خياطي,تجاري,هنر,موسيقي,نمايشنامه نويسي و ورزش ونيزدروس اصلي رياضيات,علوم,نمايشنامه نويسي و ورزش و نيزدروس اصلي رياضيات,علوم,مطالعات اجتماعي(تاريخ و جغرافيا) و زبان انگليسي رابگذارنند.2سال آخر دبيرستان,دانش آموزان براي انتخاب دروس خود مختاري كامل دارند و معمولا دامنه انتخاب دروس وسيعتر است.
نظام آموزشي و مقررات انظباطي در مؤسسات آموزشي كشور استراليا با ديگر نقاط جهان متفاوت است .در نظام آموزشي اين كشور اهميت جنداني به يادگيري حفظي داده نشده است بلكه عمده تاکيد بر خود آموزي ، يادگيري از طريق تحقيق ، پرسشگري و تشويق جوانان به سواد آموزي فردي است.مدارس كشور والدين دانش آموزان را تشويق مي نمايند تا هرچه بيشتر در امور آموزشي مدارس مشاركت نمايند.بيشتر مدارس ازانجمن اوليا و مربيان برخوردار بوده كه به نوبه خود نقش فعالي را در حيات مدرسه ، جمع آوري كمكهاي مالي و كمك به تصميم گيري درخصوص نحوه برنامه ريزي تحصيلي ايفا مي نمايند.
نظام آموزشي كشور استراليا به شرح ذيل قابل تقسيم است :
· مقطع آموزش پيش دبستاني
· مقطع آموزش ابتدايي
· مقطع آموزش متوسطه
· آموزش فني و حرفه اي : هنرستان هاي آموزش مهارت هاي حرفه اي TAFE تحت نظارت دولت استراليا
· آموزش بين المللي : مدارس بين المللي در استراليا عموميت ندارند, اما هريک از مراكز ايالات كشور به اسثناء كانبرا و هوبارت حداقل از يكي از اين نوع مدارس برخوردار مي باشند.
· مـؤسسات آموزش زبان انگليسي ELICOS ويزه دانش آموزان خارجي و آموزشگاه هاي خصوصي زبان و مؤسسات آموزش زبان وابسته به دانشگاه ها
· دانشگاه ها و مراکز پژوهشي
به طور کلي ساختار آموزشي پيش دانشگاهي کشور استراليا به شرح ذيل قابل توصيف است :
آموزش پايه
سن آغاز دوره : 6سال - سن اتمام دوره : 15سال
مقطع آموزش ابتدايي
طول دوره تحصيلي : 6 سال
سن آغاز دوره :6سال
سن اتمام دوره :12سال
مقطع مقدماتي متوسطه
طول دوره تحصيلي : 4 سال
سن آغاز دوره :12سال
سن اتمام دوره :16سال
گواهينامه پايان دوره :گواهينامه سال دهم آموزش
مقطع تکميلي متوسطه
طول دوره تحصيلي : 2سال
سن آغاز دوره :16سال
سن اتمام دوره :18سال
گواهينامه پايان دوره :گواهينامه سال دوازدهم آموزش
امتيازات آموزشي
از جمله مهمترين امتيازات مراکز آموزشي کشور استراليا مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :
· ارائه مدارک سطح بالا و قابل قبول جهاني
· هزينه هاي تحصيلي و اقامتي مناسب ، قابل رقابت با کشورهاي آمريکا و انگلستان
· تحصيل در محيطي آرام، امن و مفرح
· وجود طيف وسيعي از زبانهاي آموزشي با شرايط متنوع
· دانشگاه ها و مراکز آموزشي استراليا متناسب وحساس بانيازهاي دانش آموزان بين المللي ميباشند
· مراکز آموزشي استراليا همواره حساس و همراه با نيازهاي فرهنگي و مذهبي دانش آموزان خود بوده و در جهت تطبيق آنان با شرايط محيطي جديد، به آنها ياري ميرسانند.
· استراليا داراي محيطي َآرام و با حداقل نا ملايمات جنايي و سياسي ميباشد.
. استراليا يکي از بزرگترين اجتماعات چند فرهنگي و درعين حال هماهنگ دنيا است که ساکنين آن بسيار راحت، دوستانه،گرم و باز ميباشند.
· امکان کار در حين تحصيل براي کليه دانش آموزان و دانشجويان وجود دارد. هر دانشجو ميتواند در خلال ترم تحصيلي تا 20ساعت در هفته و در هنگام تعطيلات بطور تمام وقت به کار بپردازد. مجوز کاري دانش جويان بلافاصله پس از آغاز تحصيل صادر ميگردد.
· تحصيل بالغ بر 130,000 دانش آموز و دانشجو در استراليا طي سال2001 . اگر دانش آموزان سيستم آموزش از راه دور را که توسط برخي از مراکز آموزشي استراليا ارائه ميگردد به اين رقم اضافه کنيم، اين تعداد بالغ بر 157,000 نفر ميگردد.
اولويتها و علايق آموزشي
از جمله مهمترين اولويتها و علايق آموزشي استراليا مي توان از موارد ذيل نام برد :
· پرورش نيروي كار براي جامعه مبتني بر فن آوري
· پاسخگو بودن آموزش و پرورش به نيازهاي در حال تغيير نيروي كار
· برقراري ارتباط بين آموزش و پرورش و كارآموزي
· تداوم بخشيدن به آموزش حرفه اي و حرفه آموزي به صورت آموزش در طول زندگي
· اتخاذ رويكرد شايسته محوري در حرفه آموزي(تأكيد بر آنچه كه فرد مي تواند در پايان دوره حرفه آموزي و در محل كار انجام دهد )
قوانين آموزشي
هر يك از دولتهاي ايالتي قوانين مربوط به آموزش و پرورش خود را وضع مي نمايند . اين قوانين عمدتاً در دوره اي بين سالهاي 1870 تا 1880شده اند .دولت فدرال، با همكاري دولتهاي ايالتي ، نقش مهمي در تأمين برابري و عمل به تعهدات عدالت اجتماعي دولت در قبال آموزش و پرورش ايفا مي نمايد. از جمله برخي مباني ارزشي در اين خصوص ، كه با مصوبات قانوني نيز حمايت شده است مي توان از قانون تبعيض نژادي ، قانون تبعيض جنسي ، قانون عمل اثباتي ، قانون حقوق بشر و برابري فرصتها نام برد.
آموزش عالي
درکشور استراليا،اصطلاح آموزش عالي به تمامي دوره هاي آموزش تکميلي اعم از آموزش دانشگاهي و فني و حرفه اي اطلاق مي گردد.دانشگاههاي كشور استراليا، مؤسسات آموزش عالي مستقلي مي باشند كه توسط ايالات مختلف كشورتاسيس گرديده اند.نخستين دانشگاههاي استراليا در4شهر بزرگ كشور(دانشگاه سيدني درسال 1850،دانشگاه ملبورن درسال 1853، دانشگاه آدلايد درسال 1874 و دانشگاه تاسمانيا درسال 1890،احداث گرديدند.دانشگاه كوئينرلند و دانشگاه استرالياي جنوبي نيز پس از تأسيس فدراسيون استراليا درسال 1901، احداث گرديدند.ديگركالجها ودانشگاههاي كشور نيز در فاصله جنگهاي جهاني اول و دوم پا به عرصه وجود نهادند.نخستين دانشگاه خصوصي استراليا درسال 1987تأسيس گرديد.در سال 1988، دولت مشترك المنافع با اتخاذ سياست اصلاحات اساسي دربخش آموزش ،سبب گرديد تا نظام آموزش عالي كشور ـ كه از محل بودجه دولتي تأمين اعتبار مي گردد ـ براي تأمين نيازهاي رو به رشد بخش اقتصاد از نو بازسازي گردد.
در حــــال حــاضر تقسيم بندي دو به دو پيشين ميان دانشگاهها و كالجهاي آموزش عالي (CAE) به صورت رسمي از ميان رفته وسيستم ملي متحد الشكل ( UNS) -كه اساساً توسط دپارتمان اشتغال، آموزش و امور جوانان تأمين اعتبار مي گردد ـ جايگزين آن گرديده است
در حال حاضر،دركشور استراليا (38) دانشگاه ، (7) كالج دولتي و1دانشگاه آزاد مشغول فعاليت آموزشي مي باشند.علاوه بر اين،تعداد زيادي مؤسسات آموزش عالي خصوصي مشتمل بر كالجهاي پلي تكنيك و مؤسسات آموزش عالي فني و حرفه اي فعاليت دارند كه به علاقمندان در زمينه هاي مختلف فني و حرفه اي آموزشهاي لازم را ارايه مي نمايند.
دانشگاهها
يك بخش آموزش عالي استراليا ، مشتمل بر دانشگاهها و موسسات غير دانشگاهي است. دانشگاهها ،مؤسسات آموزش عالي خود اعتباري و خودگردان هستند.قانون تأسيس دانشگاهها ، مسئوليت را به حكومت و مديريت در هيئت حاكمه به شكل شورا يا مجلس سنا محول مي نمايد كه در قبال دولت منطقه اي ، ايالتي يا فدرال پاسخگو است. معمولاً هيئتهاي حاكمه از حدود 18 تا 25 عضو برخوردارند كه متشكل از رئيس دانشگاه ،هيئت علمي ارشد ـ معاون رئيس دانشگاه، نماينده معاون رئيس دانشگاه و كرسي هيئت آكادمي ـ وهمچنين اعضاي خارجي، منتخبين دولتي و نمايندگان دانش آموزي و كارمندي است.ضمناً اين قانون شرايط را براي انتصاب معاون رئيس دانشگاه به عنوان رئيس اجرايي اصلي فراهم مي آورد.دانشگاهها استراليا مؤسسات جامعي مي باشندكه طيف وسيعي از برنامه ها را ارائه مي نمايند. اين دانشگاهها به شكل چشمگيري از لحاظ اندازه متفاوت مي باشندكه بزرگترين آنها از حدود 40000 وكوچكترين آنها نيز از حدود 2000دانشجو برخوردارند. اكثر آنها بين 10000تا 20000 دانشجو دارد.
تعداد زيادي از دانشگاهها درشهرهاي اصلي واقع شده اند اما تعداد قابل ملاحظه اي هم در مراكز محلي كوچكتر قرار دارند . دانشگاههاي بزرگتر معمولاً داراي چند فضاي باز هستند .بيشتر دانشگاهه ها بر مبناي دانشكده ها يا مدارس تشكيل مي شوند اما ممكن است تعدادي مركز يا مؤسسة تحقيقي و يا ويژه نيز داشته باشند.بسياري از دانشگاهها كالجهاي مسكوني دارند كه هيچ مسئوليتي براي تدريس ندارند اما ممكن است زمينة تدريس خصوصي بيشتري را فراهم كند.برنامه ها و درجات ارائه شده ازسوي مؤسسات غير دانشگاهي اغلب يك مركز كاربردي داشته و اكثراً در زمين هايي مثل هنر ، بازرگاني ، مهمانداري ،دين و خداشناسي و آموزش معلمي هستند.
تعداد كمي ازمؤسسات غير دانشگاهي خود اعتباري هستند اما اكثر آنها اينچنين نمي باشند . در مورد موسساتي كه خود اعتباري نيستند.امتيازات و برنامه هاي آموزشي عالي آنها از سوي قدرتهاي اعتباري آموزش عالي منطقه اي يا ايالتي مربوط به رسميت شناخته مي شوند .به چنين روشي معمولاً رسميت دادن خارجي مي گويند.امتيازات و برنامه هاي آموزش عالي كه با اين روش ، رسميت مي بابند بايد در ايالت يا منطقه اي رسميت پيدا كنند كه در آنجا ارائه شده اند چون اين مسأله در بخش آموزش عالي،حالت ملي ندارد.در برخي موارد امتيازاتي كه درمؤسسات غير خود اعتباري تعهد مي گردد ممكن است در ارتباط با دانشگاه ارائه شوند.
درسال 1999، تعدد 686200 دانش آموز در دوره هاي آموزش عالي کارشناسي و کارشناسي ارشد ثبت نام نمودند كه دردانشگاههايي با هزينة عمومي((Publicly Funded برگزار مي شد.مؤسسات آموزش عالي استراليا تعداد زيادي از دانشجويان خارجي را جذب كردند كه از ميان آنان 84100 دانش آموز خارجي در سال 1999 ثبت نام نمودند .دركشور استراليا تعداد (42) دانشگاه وجود دارد.دانشگاهها به دو صورت تحقيقاتي و آموزشي فعاليت مي نمايند.در اين مؤسسات رشته هاي تحصيلي مختلف و متنوعي از كارداني تا دوره دكتري به علاقمندان ارايه مي گردد.
.بسياري از دانشگاههاي اين كشور داراي ساختار چند دانشكده اي بوده و هر دانشكده در زمينه خاص علمي نظير علوم انساني دانشجو مي پذيرد.كيفيت ، استاندارد و تنوع آموزشي، دانشكاههاي اين كشور درزمره بهترين دانشكاههاي جهان قرارد دارد. دانشجويان در اين كشور ميتوانند شهريه تحصيلي هر سال را يكجا پرداخت نموده و يا از وامهاي دانشجويي موسوم به كمك هزينه آموزش عالي ( HECS ) استفاده نمايند. چنانچه دانشجو ازسيستم ( HECS ) استفاده نمايد بايستي دوره تحصيلات دانشگاهي خود را به نحوي تنظيم نمايد تا در حين تحصيل وام دريافتي را تا آخر دوره تسويه نمايد. لازم به ياد آوري است كه اين وام به دانشجويان کليه دوره هاي تحصيلي تعلق مي گيرد
بيشتر مؤسسات آموزش عالي بر اساس سرمايه گذاري دولتي پايه ريزي شده اند كه هزينة اين مؤسسات در هر4سال براي دولت ، تقريباً 40000 ميليون دلار است.در اين زمينه استراليا به عنوان مقام دوم در دنيا بعد از كشور آمريكا قرار دارد ؛ به عنوان مثال ساليانه دولت استراليا به طور متوسط 1943، 10ميليون دلار آمريكا براي دانشجويان سال سوم هزينه مي كند ـ اگر چه بر خلاف آمريكا ، آموزش در استراليا ارزان است.
انتخاب دانشگاه
انتخاب دانشگاه ميتواند خيلي مشكل باشد زيرا بيشتر شهرهاي مهم داراي تعداد متفاوتي آموزشگاه عالي هستند و اكثر دانشگاهها سعي بركسب شهرت و اعتبار آموزشي بالا در يك رشتة خاص تحيقاتي دارند ؛ مثلاً دانشگاه آدلايد بخاطر داشتن گروه آموزشي درجة اول ادبيات انگليسي داراي شهرت است در حالي كه اعتبار دانشگاه وسترن استراليا بخاطر گروه آموزشي فيزيك است .امكان تماس با هر كدام از موسسات و تهية اطلاعات لازم از آنها وجود دارد ؛ مثلاً نشرية Australian Outlook يك كتاب راهنما به نام Good Universities Guide منتشر مي كند كه در كسب اطلاعات مفيد در اين زمينه به شما كمك خواهد كرد .در اين كتاب راهنما ، اسامي 51 دانشگاه استراليا آمده است و دربارة هريک از دانشگاهها اطلاعات مختصري موجود است ؛ نام رشته هاي ارائه شده در اين دانشگاهها ، دشواريهاي ورود به اين دانشگاهها ، قابليت پذيرش ،فرمت هاي آموزشي ، نسبت كارمند به دانشجو ،آمار تحقيقات،فراواني،درجه بندي شهريه ها ، چشم اندازهاي اشتغال،كيفيت كتابخانه ، نمرة مورد نياز براي هر رشته تحصيلي و روش هاي ورود به دانشگاه برگزيدة استراليا ارائه مي گردد. درذيل11دانشگاه برگزيده استراليا براساس بررسي150شركت مهم استراليايي نشان داده شده است. گفتنيست که اين شركتها از طريق بررسي كيفيت كار فارغ التحصيلاني كه استخدام شده اند 11دانشگاه را برتر اعلام كرده اند.
1. دانشگاه موناش (ملبورن)
2. دانشگاه ملبورن
3. دانشگاه سيدني
4. دانشگاه نيوساوت ولز ( سيدني )
5. دانشگاه ماكوريا ( سيدني )
6. دانشگاه ملي استراليا ( كانبرا)
7. دانشگاه كوئينزلند ( برسيبان )
8. دانشگاه تكنولوژي سيدني
9. مؤسسة سلطنتي تكنولوژي ملبورن
10. دانشگاه تكنولوژي سوينبورن
11. دانشگاه وسترن استراليا
سازمان همكاري هاي اقتصادي و توسعة (OECD) كشور استراليا را در زمينة پذيرش دانشجو ،پس از آمريكا، فنلاند و ژاپن قرار داده است ؛ اين كشور از لحاظ تعداد فارغ التحصيلانپس از كانادا ، نروژ و آمريكا قرار دارد .
قوانين اصلي شهريه هاي دانشگاهي
قانوني از اواسط دهة 1980به شكل رو به رشدي اجراء مي گردد كه در آن توانايي دانشگاهها در به عهده گرفتن مخارج ، لحاظ شده است .درسال 1985، مؤسسات پرداخت هزينه هاي دانش آموزان خارجي را آغاز كردند.اين امر در سال 1988به برخي دوره هاي کارشناسي ارشد گسترش يافت.ازسال 1998، دانشگاهها همچنين قادر به ارائة فضاهايي براي دوره هاي ليسانس با توجه به شرايط دولت فدرال در پرداخت هزينه ها بودند.مؤسسات خصوصي آموزش عالي ، هزينه هاي خودشان را تعيين مي نمايند.
هزينة دورة ليسانس ، درسال1996،قانوني مورد تجديد نظر قرار گرفت كه اجازه مي داد دانشگاههاي فضاهايي را براي دوره هايکارشناسي ويزه دانشجويان بومي در ازاي دريافت هزينه از سال 1998در نظر بگيرند. طبق اين قانون دانشگاهها تجاز نيستند كه اين فضا ها را جانشين فضاهايي كنند كه تحت مسئوليت HECS قرار دارند .دولت فدرال شرايطي را براي تعدادي از فضاهاي مشمول پرداخت هزينه اي تعيين كرده كه ممكن است از سوي دانشگاهها ارائه شوند.دوره هايي با كمك هزينة تحصيلي كه منجر به ثبت نام موقت مثل مشاغل پزشكي توسط مسئولان منطقه اي ، ايالتي يا فدرال ، دانشجويان بومي را پذيرش نمي كند . هزينه دورة فوق ليسانس ـ براي دانشجويان فوق ليسانس هم دوره هاي با مسئوليت HECS و نيز دوره هايي با پرداخت هزينة كامل ، در مؤسسات ارائه مي گردد.هزينة دوره هاي دانشجويان فوق ليسانس در اواخر دهة 1980معين شد كه دانشگاهها تنها توانايي پرداخت هزينه ها براي تعداد محدودي ازدوره هايي را داشتند كه براي بالابردن صلاحيتها و مهارتهاي كاري افراد تازه استخدام شده ،طراحي شده بود .از سال 1994مؤسسات توانسته اند دوره هاي کارشناسي ارشد با هزينة آزاد را هم براي كارهاي عملي و هم درجات تحقيقي فوق ليسانس برگزار نمايند كه پرداخت هزينة آن ترتيب خاصي ندارد. دانشجويان تحت مسئوليت HECS و دانشجوياني كه از امتيازات کارشناسي ارشد استراليا بهره مند مي شوند از پرداخت شهريه معاف هستند . ضمناً ، به دوره هاي امتيازي کارشناسي ارشد جهت ثبت نام اوليه در پرستاري عمومي يا آموزش مقدماتي دبيري يا دوره هايي كه ثبت نام موقت مثل مشاغل پزشكي توسط مقامات منطقه اي ، ايالتي يا فدرال انجام مي گردد شهريه تعلق نمي گيرد .
سال آموزشي
سال آموزشي استراليا تا اندازه اي با سال ايالات متحدة آمريكا متفاوت است . ترم اول در نيمة ماه فوريه آغاز و در پايان ماه جون به اتمام مي رسد .دومين ترم در نيمة ماه جولاي آغاز و در پايان ماه نوامبر به اتمام مي رسد . دانشگاه Bond داراي سه ترم تحصيلي است كه در ماههاي ژانويه ، مي و سپتامبر است . خطوط زماني براي آموزش در استراليا نبايد با دوره هاي معمولي آموزش در ايالات متحدة آمريكا تداخل داشته باشد.تعطيلات دراز مدت نيز از 1دسامبر تا 28فوريه به طول مي انجامد.
زبان آموزشي
زبان آموزش مؤسسات آموزش عالي استراليا زبان انگليسي است.
مقاطع آموزشي
مقطع كارشناسي
جهت ورود به دوره هاي تحصيلي كارشناسي برخورداري ازگواهينامه آموزش متوسطه الزامي است. بيشتر رشته هاي دانشگاهي به دوره كارشناسي منتهي مي گردد..طول دوره تحصيلي برخي از رشته هاي دانشگاهي نظير هنرهاي زيبا ، علوم و بازرگاني3سال ،رشته هاي مهندسي و آموزش4سال ، دندانپزشكي ، دامپزشكي و معماري5سال و پزشكي و جراحي6سال به طول مي انجامد.دانشكده هاي علوم و هنرهاي زيبا در رشته هاي تحصيلي مربوطه ،دوره كارشناسي عمومي را طي3سال و درجه كارشناسي افتخاري را طي4سال برگزار مي نمايند.
مقطع كارشناسي ارشد
فارع التحصيلان دوره هاي كارشناسي در دوره هاي يك تا دو ساله كارشناسي ارشد حضور مي يابند. مدرك كارشناسي ارشد ( M. A. ) در ازاي انجام يك فعاليت تحقيقاتي در رشته تحصيلي مربوطه و ارايه يك تز تحقيقاتي به داوطلبان اعطاء مي گردد.در رشته هاي پزشكي و مهندسي ،دانشجويان موظف به پرداختن به كار عملي پيش از دريافت مدرك دوره ، مي باشند.
مقطع دكتري
بيشتر دانشگاههاي كشور استراليا در رشته هاي علوم انساني و پزشكي دوره دكتري برگزار مي نمايند. جهت اخذ مدرك دكتري دانشجويان ملزم به دفاع ازتز تحقيقاتي در پايان دوره علاوه بر ارايه آن نزد هيئت ارزشيابي مي باشند.

مطلب را به بالاترین بفرستید Balatarin

۸ نظر:

ناشناس گفت...

خانم ژئو فیزیست مهاجر:
ما هم داریم میریم استرالیا اگه یادت باشه:
http://www.wearegoingaustralia.blogfa.com/

در ضمن وبلاگت خیلی مفیده. از این لینکها و مطالب باز هم آپ کن. جداً مفید هستن. خسته نباشی.

ژئوفیزیست مهاجر گفت...

Dear behrooz
thanks to remind me ...i usually visit your weblog

ناشناس گفت...

ممنون. نمیدونستم شما وبلاگ دارین تا دیروز. وبلاگتون رو به پیوندهام اضافه کردم.

babak گفت...

مطالب خیلی خوب و مفیدی در وبلاگتون گذاشتین. امیدوارم خسته نباشین و موفق باشین

ژئوفیزیست مهاجر گفت...

بابك و بهروز عزيز:
ممنونم- اين كامپيوتر من هاردش مشكل پيدا كرده و بايد تعمير شه....وگرنه زود زود آپديت ميكنم

رضا گفت...

اطلاعاتی در مورد پذیرش دانشجوهای خارجی(ایرانی)در رشته های کشاورزی در دانشگاه های استرالیا رادرخواست میکنم ممنون

najibeh گفت...

سلام
اگه ممکنه دباره ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر یا IT مطلبی بذارید
متشکرم

ناشناس گفت...

سلام .
ما 7 ماه ديگه ميريم كانبرا. من كه در مورد كانبرا نتونستم اطلاعاتي بدست بيارم.شما هيچ اطلاعاتي از شهر كانبرا دارين؟؟؟